科目情報
科目名 英語学特論I 
クラス − 
授業の概要 認知文法の理論に基づいて、アスペクトを中心に論文を読んで、英語のテンス・アスペクトを理解する 
授業の到達目標 テンスとアスペクトは関係が深いが、英語の動詞をアスペクトにより重点をおいて認知言語学の視点から分析し、理解することを目標とする。 
授業計画
内容
1Introduction: event structure and causal chain 
2chapter 1: semantic frames 
3Chapter 1: argumet structure constructions and grammatical relations 
4chapter 2: Aspectural structer and events 
5Chaper 2: Lexical aspectual types 
6Chapter 2:two-dementional geometric analysis of aspecural types 
7Chapter 2:a general frameworks of aspectual types  
8chapter 3: boundedness and change 
9Chapter 3:construal and aspectual potentials 
10Chapter 3:Some aspectual features in Russian 
11Chapter 4:interaction between grammatical and lexical semantics 
12Chapter 4:multiimentionzl scaling dimentionals 
13Chapter 4:Basic English tense-aspect constructions  
14Chapter45:English present tense, past tense, the perfect 
15Chapter 4:multidimentional scaling analysis of aspectual potentials and grammatical relations  
 
テキスト・参考書 William Croft. 2012. Verbs:Aspect and Causal Structure. Oxford University Press 
自学自習についての情報 william Croftのcausal chainをはじめ、認知言語学の基本モデルなどを理解しておくことが大切である。
英語のテンス・アスペクトの論文・本を読んで理解を深める 
授業の形式 レポーター形式・講義と議論 
評価の方法(評価の配点比率と評価の要点) 課題(20%)、授業での発表(20%)、授業での参加度合(10%)、学期末レポート(50%) 
その他